KIRSTEN SKOU 1958 bound for Shanghai med Gunner som ungtjener.

Jeg påmønstrede MS KIRSTEN SKOU i Hamburg som ungtjener lige       efter jeg gik ud af skolen som 17-årig 1958.
Jeg påmønstrede MS KIRSTEN SKOU i Hamburg som ungtjener lige efter jeg gik ud af skolen som 17-årig 1958.
Ud i den store verden med KIRSTEN SKOU
Ud i den store verden med KIRSTEN SKOU
På vej ud i den store verden.
På vej ud i den store verden.
Ud i det blå.
Ud i det blå.
KIRSTEN SKOU i ATlanterhavet ud for Portugal.
KIRSTEN SKOU i ATlanterhavet ud for Portugal.
KIRSTEN SKOU gennem Gibraltar-strædet
KIRSTEN SKOU gennem Gibraltar-strædet
Port Said - byen nord for Suez-kanalen.
Port Said - byen nord for Suez-kanalen.
Gennem Suez-kanalen i konvoj.
Gennem Suez-kanalen i konvoj.
KIRSTEN SKOU gennem Suez-kanalen 1958 - kun 2 år efter Suez-krisen 56 hvor Nasser spærrede kanalen ved at sænke skibe på tværs. Disse så vi inde ved siden. ved siden
KIRSTEN SKOU gennem Suez-kanalen 1958 - kun 2 år efter Suez-krisen 56 hvor Nasser spærrede kanalen ved at sænke skibe på tværs. Disse så vi inde ved siden. ved siden
Gennem Suez-kanalen.
Gennem Suez-kanalen.
Skib strandet i ørkenen ?
Nej - bare ankret op i en vigekanal.
Skib strandet i ørkenen ? Nej - bare ankret op i en vigekanal.
Skibe for anker i vigekanalen.
Skibe for anker i vigekanalen.
Ægyptiske handlende ved skibssiden. Vare og penge hejses op og ned i kurve, når handelen endelig er aftalt.
Ægyptiske handlende ved skibssiden. Vare og penge hejses op og ned i kurve, når handelen endelig er aftalt.
Arabisk handelsmand om bord gennem Suez-kanalen.
Arabisk handelsmand om bord gennem Suez-kanalen.
Ægyptiske købmænd om bord.
Ægyptiske købmænd om bord.
Marokkopuder til salg - billigst lige før købmændene skulle fra borde!
Marokkopuder til salg - billigst lige før købmændene skulle fra borde!
Port Suez ved sydspidsen af kanalen.
Port Suez ved sydspidsen af kanalen.
Mit lukaf lå midtskibs - se midterste foto og "det lave hus med 3 vinduer".
Mit lukaf lå midtskibs - se midterste foto og "det lave hus med 3 vinduer".
Drengene hygger sig efter fyraften i Indiske Ocean: 2 messedrenge, 1 dæksdreng, 1 jungmatros, 1 koksmat og 1 ungtjener.
Drengene hygger sig efter fyraften i Indiske Ocean: 2 messedrenge, 1 dæksdreng, 1 jungmatros, 1 koksmat og 1 ungtjener.
Vi sov ude på lastlugerne for at holde varmen i Indiske Ocean ud. Smukt at ligge og betragte den dybblå nattehimmel.
Vi sov ude på lastlugerne for at holde varmen i Indiske Ocean ud. Smukt at ligge og betragte den dybblå nattehimmel.
Storm i Indiske Ocean. Hofmesteren beordrede mig til at spænde alle stolene i salonen fast. Samt hælde vad på dugen inden servering.
Storm i Indiske Ocean. Hofmesteren beordrede mig til at spænde alle stolene i salonen fast. Samt hælde vad på dugen inden servering.
Storm i Indiske Ocean.
Lidt uhyggeligt og meget besværligt i hverdagen: borddækning, servering, oprydning og rengøring mv.
Storm i Indiske Ocean. Lidt uhyggeligt og meget besværligt i hverdagen: borddækning, servering, oprydning og rengøring mv.
Delfiner leger tæt ved skibet. Flyvefisk stryger elegant hen over vandoverfladen. Smukt, smukt, -----
Delfiner leger tæt ved skibet. Flyvefisk stryger elegant hen over vandoverfladen. Smukt, smukt, -----
Solnedgang i Indiske Ocean.
Solnedgang i Indiske Ocean.
Endelig fremme i Shanghaj! - efter 1 måneds sejllads uden at være i land. Foto ud af koøjet - forbudt at fotografere i havnen.
Endelig fremme i Shanghaj! - efter 1 måneds sejllads uden at være i land. Foto ud af koøjet - forbudt at fotografere i havnen.
Shanghai Havn med junker.
Shanghai Havn med junker.
Kineserpram og ØK-skib på Whampoo-floden i Shanghai.
Kineserpram og ØK-skib på Whampoo-floden i Shanghai.
The Bund i 1950erne.
The Bund i 1950erne.
Rickshaws på the Bund. Shanghai havde over 8000 rickshaws i 1940erne.
Rickshaws på the Bund. Shanghai havde over 8000 rickshaws i 1940erne.
Gul mand trækker hvid mand!
Rimeligt?
Hvad nu hvis der står 25 gule og råber på dig for at tjene en skilling?
Gul mand trækker hvid mand! Rimeligt? Hvad nu hvis der står 25 gule og råber på dig for at tjene en skilling?
Typisk gade i Shanghai - det var før bilerne!
Typisk gade i Shanghai - det var før bilerne!
Igen typisk gade: fornem varmen i byens gader!
Igen typisk gade: fornem varmen i byens gader!
Bemærk bussen: en sjældenhed i gadebilledet!
Bemærk bussen: en sjældenhed i gadebilledet!
Yangtse-floden glider gennem Shanghai.
Yangtse-floden glider gennem Shanghai.
Den berømte "Long Bar" på 100 M i den ærværdige engelske klub- efter 1949 omdannet til sømandsklubben. Her kom vi tit: pig-pong med kineserne, Peking-opera, cirkus og måske 1 enkelt øl.
Den berømte "Long Bar" på 100 M i den ærværdige engelske klub- efter 1949 omdannet til sømandsklubben. Her kom vi tit: pig-pong med kineserne, Peking-opera, cirkus og måske 1 enkelt øl.
Sømandsklubben i dag omdannet et super luksus Hotel Waldrof Astoria - som overstiger en ungtjeners hyre.
Sømandsklubben i dag omdannet et super luksus Hotel Waldrof Astoria - som overstiger en ungtjeners hyre.
Storm i Sydkinesiske Hav.
Storm i Sydkinesiske Hav.
KIRSTEN SKOU på vej ind til Hong Kong.
KIRSTEN SKOU på vej ind til Hong Kong.
Indsejlingen til Hong Kong.
Indsejlingen til Hong Kong.
Storm i Indiske Ocean -  igen, igen.
Hovmesteren ville berolige os drenge: "Moderne skibe går ikke ned". Det var faktisk i januar 1959 præcis i de dage, hvor Grønlandsskibet HANS HEDTOFT forliste i Nord-atlanten. Det vidste vi heldigvis intet om dengang.
Storm i Indiske Ocean - igen, igen. Hovmesteren ville berolige os drenge: "Moderne skibe går ikke ned". Det var faktisk i januar 1959 præcis i de dage, hvor Grønlandsskibet HANS HEDTOFT forliste i Nord-atlanten. Det vidste vi heldigvis intet om dengang.
Jul i Rødehavet - i 40 gr og nu også iført tjeneruniformen.
Jul i Rødehavet - i 40 gr og nu også iført tjeneruniformen.
Julehygge i salonen: hovmesteren, 2. styrmandens kone, 3. maskinmesters kone og gnisten.
Julehygge i salonen: hovmesteren, 2. styrmandens kone, 3. maskinmesters kone og gnisten.
Skibsklubben lavede tur fra Alexandria til Cairo - og ud til pyramiderne.
Skibsklubben lavede tur fra Alexandria til Cairo - og ud til pyramiderne.
Hyggespil søndag eftermiddag: kokken, fyrbøderen og messedreng Brian.
Hyggespil søndag eftermiddag: kokken, fyrbøderen og messedreng Brian.
Rotterdam. Her afmønstrede jeg 1959 efter 2 ture ud til Kina, som jeg aldrig glemmer.
Rotterdam. Her afmønstrede jeg 1959 efter 2 ture ud til Kina, som jeg aldrig glemmer.
29. marts 1962 kolliderede KIRSTEN SKOU med den tyske KARPFANGER, der sejlede direkte ind i forstævnen tidligt om morgenen i tæt tåge. KIRSTEN SKOU sank på 17 min. Alle 34 mand blev reddet over på KARPFANGER. - Dette hørte jeg tilfældigt i radioen på mit kollegieværelse på Århus Universitet. Der ble...
29. marts 1962 kolliderede KIRSTEN SKOU med den tyske KARPFANGER, der sejlede direkte ind i forstævnen tidligt om morgenen i tæt tåge. KIRSTEN SKOU sank på 17 min. Alle 34 mand blev reddet over på KARPFANGER. - Dette hørte jeg tilfældigt i radioen på mit kollegieværelse på Århus Universitet. Der ble...
METTE SKOU var søsterskib til KS. Begge skibe lå samtidig i Alexandria. Vi kom om bord på METTE SKOU - ret spændende.
METTE SKOU var søsterskib til KS. Begge skibe lå samtidig i Alexandria. Vi kom om bord på METTE SKOU - ret spændende.
Maleri af KIRSTEN SKOU.
Maleri af KIRSTEN SKOU.

MS KIRSTEN SKOU bound for Shanghai 1958 med Gunner som ungtjener.

Her følger en lille billedserie fra mine ture med MS KIRSTEN SKOU, som jeg kom ud og sejle med som 17-årig lige efter jeg gik ud af skolen 1958. 
Jeg fik hyre som ungtjener, skulle som sådan varte op i salonen for kaptajnen, overstyrmanden og maskinchefen. Samt gøre rent i kaptajnens flotte, store kahyt - en hel lejlighed.
For mig var det et spring ud i en ukendt verden. Jeg havde aldrig sejlet før. Jeg havde aldrig vartet op før. Men på jækla vis gik det. Hovmestren gav et lynkursus i borddækning og servering - sådan!
For en ung dreng i 1950erne var hyren om bord en fantastisk mulighed for at komme ud i verden. Jeg påmønstrede i Hamburg, sejlede i en hel måned  direkte til Shanghai, lå her 1 måned
Og på hjemturen  lagde vi  til iHong Kong, Alexandria, Costanza, Casablanca, Le Havre, London og Rotterdam. Jeg tog 1 tur mere ud til Shanghai. Og afmønstrede følgende år i Rotterdam.

Kommentarer

Helle Atzen

11.10.2022 05:29

Min far hed Kaj Dahlgren Hansen, døde desværre i 2017. Han var elektriker på Kirsten Skou.

Gunner steenberg

22.04.2019 16:45

Hej Ellen. På Kir Skou 1958 var maskinmester Olsen eller Olesen. Hvidhåret efter Kzophold. Sympatisk. Kørte hjem til Odense sammen med hans hustru. Vh Gunner

Ellen Olesen

21.04.2019 14:07

Hej Gunner
Jeg sejlede med Kirsten fra 1960 til 1963. Min mand var 1.mester. Jeg var lige taget hjem da min mand oplevede at skibet sank.
Det er vildt at se de billeder du har taget. Tak for dem. E.

Mariann Rank Juelsgaard

21.09.2017 19:14

Min far var med på turen da skibet blev påsejlet i den engelske kanal i 1962.

Mariann Rank Juelsgaard

10.10.2022 17:50

Helle, hvad hedder din far?

Mariann Rank Juelsgaard

10.10.2022 16:52

Helle, sikke da et fint minde. Jeg har den kuffert min far købte i England da de kom i land. Min far lever stadig bedste velgående:)

Helle Atzen

10.10.2022 15:12

Min far var også med. Jeg har nøglen til hans kahyt, som han pænt låste, da de skulle i bådene.

Mette Nielsen

22.11.2014 08:43

Dejlig gensyn, min far Sonny Andersen har sejlet som overstyrmand på MS Kirsten Skou og Inger Skou, efter det blev han skipper på MT Kis Skov og Teglholmen.

Seneste kommentarer

11.10 | 13:40

Kære Helle og Mariann. - Rigtig mange tak for jeres kommentarer. Det glæder mig virkeligt at høre fra jer, som har haft kontakt til Kirsten Skou.
Venlige hilsener
Gunner

11.10 | 05:29

Min far hed Kaj Dahlgren Hansen, døde desværre i 2017. Han var elektriker på Kirsten Skou.

10.10 | 17:50

Helle, hvad hedder din far?

10.10 | 16:52

Helle, sikke da et fint minde. Jeg har den kuffert min far købte i England da de kom i land. Min far lever stadig bedste velgående:)

Del siden